Tuesday 28 June 2011

PUAS !!

assalamualaikum..

makan makanan yang kita masak sendiri memang memberi kepuasan..oleh itu,semalam aku telah menghabiskan masa di dapur untuk menghasilkan sebuah menu..aku juga berharap masakan aku tu diberi pujian..hehehe

ape yang aku masak?? simple je..  PIZZA sedap giler..hah nape aku besarkan,'bold'kan,and 'kaler' kan words sedap tu?? memang la,,sebab sume orang kata sedap oke.. angkat bakul kan?hehe..
^_^

tapi aku akan share ilmu ni ngan anda sume..apa yg kita perlu untuk buat pizza ni ialah: 

* crust
 2 cawan tepung gandum
1/2 paket yis (mauripan)
2 sb susu pekat manis
sedikit garam
air

campurkan kesemua bahan dan uli sehingga menjadi doh...biarkan ia menjadi kembang 
( tinggalkan dalam masa lebih kurang 30 minit)

*sauce
 untuk sos korang hanya perlukan :
3 ulas bawang putih (diracik halus)
2 sb sos cili
4sb sos tomato
( tumis kesemua bahan)..actually korang juz panaskan saja pon takpe..hehehe
and then,korang sapu la sos tu pada crust korang...

* topping

nenas tin
cendawan butang
capsicum (hijau lebih sedap)
cheesedale
sosej ayam
meatball

bakar dalam oven selama 25 minit dengan suhu 180 degrees..

p/s: lepas dah sapu sos tadi,hias la piza korang dengan segala macam bahan topping..se
topping tu korang boleh letak ikut kesukaan korang sendiri oke..huhu


puas sangat makan piza dengan topping yg banyak..huhu :)


so,this is mine !


selamat mencuba!!







No comments:

Post a Comment